آب بندی چیست؟
خیلی از افراد امروزه فکر میکنند که به علت افزایش دقتی که در ساخت موتور خودروها به کار رفته است دیگر ماشینهای جدید احتیاجی به آب بندی ندارد و فقط آب بندی مخصوص اتومبیلهای قدیمی میباشد. در حالی که باید به این نکته توجه کرد که آب بندی صحیح موتور موجب دوام موتور در دراز مدت میشود که در 1000 کیلومتر اول آب بندی بسیار حیاتی میباشد.
در ابتدا اصطلاح آب بندی را تعریف میکنیم تا متوجه شویم که چرا این اصطلاح برای خودروهای صفر کیلومتر تعریف میشود و کاربرد فراوانی دارد.
اصطلاح آب بندی در خصوص موتورهای صفر به مدت زمانی اطلاق میگردد که موتور و دیگر قطعات ماشین برای استفاده طولانی مدت نیاز به آماده شدن دارند. وقتی که خودروی صفر کیلومتر تحویل گرفتهاید هنوز ضربات ناشی از دست اندازهای جاده را تجربه نکرده است و به استحکام لازم نرسیده است، به همین علت یک مدت برای آماده شدن احتیاج دارد که به این مدت زمان آب بندی گفته میشود.
بیشتر خودروسازان امروزی (مانند ب ام و، بنز و...) قبل از تولید نهایی ماشین و فروش خودرو، یک بار عمل آب بندی را انجام میدهند. اگر امروزه نگاهی به دفترچه راهنماهای خودروسازان بزرگ بندازیم متوجه میشویم که صراحتا اشاره کردند که در 1000 مایل (حدودا 1600 کیلومتر) ابتدایی آب بندی حتما انجام شود.
میتوانیم یک قاعده کلی برای خودروهای مختلف برای آب بندی تعریف کنیم. با ارزیابی مدلهای مختلف خودرو میتوان گفت که برای ماشینهای مدرن تقریبا بعد از 1000 کیلومتر به روند عادی خود میرسند در حالی که این عدد برای ماشینهای معمولی به 2000 کیلومتر می رسد.
برای دور موتور هم میتوان یک قاعده کلی تعریف کرد. برای خودروهایی که موتور آن بنزینی است نرخ رایج آن تا 3500 دور بر دقیقه میباشد در حالی که این نرخ برای ماشینهایی که موتور آن دیزلی میباشد تا 2500 دور در دقیقه است.
نحوه آب بندی کردن موتور
برای آب بندی مناسب موتور و دیگر قطعات متحرک خودرو بهترین کار این است تا 1000 کیلومتر کارکرد اول فشاری زیادی را به موتور وارد نکنیم تا دوره آب بندی را به نحوه مناسبی انجام شود. البته این موضوع برای موتورهای بنزینی و دیزلی کمی متفاوت است، زیرا نسخههای دیزلی در دورهای پایین تری کار میکنند.
منظور از فشار نیاوردن فقط سرعت زیاد رفتن نیست. فشار آوردن به موتور و دیگر قطعات متحرک خودرو شامل موارد زیادی میگردد.
همچنین نباید در این مدت با حداکثر سرنشینان به مسافرتهای طولانی سفر کنید چرا که باعث فشار بیش از حد به موتور خودرو میگردد و شما برای جبران مجبور هستید دور موتور را بیشتر کنید.
همچنین باید توجه داشته باشید که با توجه به دور موتور و سرعت خودرو، دنده مناسب را انتخاب کنید تا باعث شود همیشه دور خودرو شما کم باشد.
در پایان دوره آب بندی مایع روان کننده موتور خودرو و گیربکس را حتما تعویض نمایید.
در خصوص قطعات ثابت نظیر سیستم تعلیق باید توجه داشته باشید که خودروهای صفر کیلومتر را باید با احتیاط برانید تا از وارد شدن ضربات ناگهانی ناشی از دست اندازها و سرعت گیرها جلوگیری گردد. در مدت زمان آبندی این قطعات به حداکثر مقاومت خود میرسند و از عمر و دوام بیشتری برخودار خواهند بود.
با توجه به توضیحاتی که در بالا ذکر شد دوره آب بندی برای موتور امری ضروری و واجب است و به منظور دوام و عمر بیشتر بهتر است که دوره آب بندی را تحمل کنید و از گاز دادن و فشار بیش از حد آوردن به موتور خودرو دوری کنید.